-
Záhadné cesty osudu - Karmické odměny a tresty
Každý z nás může v libovolné chvíli sledovat tok svých pocitů, myšlenek a představ. Pozorovat vření své mysli, k němuž někdy dochází i proti naší vůli a často bez našeho mimovolního přispění. Jako by naše mysl byla přetlakovým hrncem, z něhož spontánně unikají emoce, nápady, představy, nad nímž se zcela samovolně vznášejí naše úzkosti, naděje či strach z pomíjivosti.
-
Hrad Veveří se probouzí
Legendy jsou nedílnou součástí historie hradů. Pojmenování hradu Veveří pochází podle jedné z nich z první poloviny 11. století. Kníže Kunrad prý tehdy v těchto končinách pronásledoval jelena a na kopci si chtěl odpočinout. Psi začali náhle štěkat a kníže se šel podívat, co je tolik rozrušilo. Z mohutného dubu vyrazilo jako o závod obrovské množství veverek. Knížeti se krajina líbila a rozhodl se nechat na kopci postavit hrad, a ani veverky nepřišly zkrátka, nové sídlo pojmenoval Veveří.
-
Cestování v čase (4) - Vzkazy z budoucnosti
Odpůrci možných cest v čase někdy argumentují tím, že žádný stroj času neexistuje a ani se jej nepodařilo nikdy sestrojit, neboť jinak už by k nám dávno zavítali nějací temponauté z budoucnosti. Tento zjevný nedostatek však může vysvětlit jednoduchá skutečnost: pokud by z budoucnosti přišel byť jediný vyslanec, mohlo by dojít k nevratnému poškození časoprostorového kontinua s fatálními následky pro celý vesmír.
-
Nechť anděl v nás nikdy neusíná
Žijeme ve světle, ale přesto jsme obklopeni temnotou, jež zde existuje jako přirozená protiváha toho, co si lidé zvykli nazývat dobrem, krásou a láskou. Tato skutečnost má však svůj skrytý smysl – nedokázali bychom si vážit dobra, kdybychom nepoznali zlo, stěží bychom ocenili krásu, pokud bychom nezahlédli její odvrácenou tvář, nebyli bychom vděčni za sluneční paprsky, kdyby aspoň na pár okamžiků neochromil naši duši uhrančivý, hypnotizující osten temnot. Oba tyto protiklady by se však měly nacházet v rovnováze. Převáží-li jeden z nich, nastává chaos a proud našeho života je vržen nežádoucím směrem.
-
Setkání s laoskými mnichy
Laos byl v 19. století součástí bývalé francouzské Indočíny a dnes patří k nejméně rozvinutým zemím jihovýchodní Asie. Má však bohatou a podivuhodnou historii, sahající do dob daleko před našim letopočtem. V současnosti je lidově demokratickou republikou s komunistickým zaměřením, přesto zachovává staré tradice vycházející z buddhizmu, který je v zemi převažujícím náboženstvím. Potkat se s buddhistickými mnichy a navázat s nimi přátelský rozhovor není nic mimořádného. Navíc může být pro našince zajímavým poučením.
-
Radikální odpuštění (5)
-
Rozbor – pomoc se vztahy - Dospělost a smysluplné vztahy
-
Se Štěpánem Rakem a Alfredem Strejčkem nejen o Komenském – rozhovor
Když jsem koncem loňského roku obdržela pozvání na koncert Vivat Comenius s protagonisty Štěpánem Rakem a Alfredem Strejčkem, konaný při příležitosti křtu výboru z Obecné porady o nápravě věcí lidských (křtu a knize Obecná porada o nápravě věcí lidských byl věnován článek v letošním čtvrtém čísle Phoenixu) v předvánoční vyšperkované Praze, netušila jsem, jak dalece a niterně mne v živě podaném přednesu zaujmou nejen hluboké, nadčasové a zároveň velmi aktuální myšlenky Komenského, ale hlavně mne oslovila forma podání spočívající ve skloubení s originálním a přitom citlivým hudebním zpracováním.
-
ODS na cestě ke stadiu mocenské bezvýznamnosti
Podstatou existence stran je vůdčí idea, jež byla podnětem k jejich spontánnímu vzniku. V evropském kulturním okruhu existují již sto let tři konsensuální politické proudy, křesťanský, sociální a liberální. Vedle nich tři extrémistické, nesnášenlivé. Nacionalistický proud jednotlivých národů, extrémně kolektivistický neboli komunistický a nadřazující ochranu přírody všemu ostatnímu neboli "zelený". Z postavení a síly politických proudů v jednotlivých státech je možné odečíst obecné "demokratické" zdraví jejich národů – zdraví onoho, jak Komenský říkal "vanutí ve společnosti". V poslední době této "atmosféře" říkáme původním antickým "duch společnosti".
-
Za čas k věčnosti (3) - Jak být tišší
Za jástvím, které každý zná, je jáství jiné, Nadjá, jehož si normálně nejsme vědomi a které je onou tajemnou nepostižitelnou věcí, nazývanou duší nebo duchem. Toto Nadjá je nejniternější složkou lidské podstaty, nicméně tou nejzákladnější. Neosobní blaženost, z níž získáváme jen nepatrné náznaky, je vlastní onomu druhému jáství. Naše inspirace jsou tedy jen pouhými drobty, spadlými z jeho nikdy nekončící hostiny.