Archiv časopisu | 2009
-
Všichni v sobě nosíme kód ke štěstí (1)
Známý duchovní zákon praví, že kdesi v podvědomí má člověk zabudovaný obraz všeho dobrého, co si přeje zažít v reálném životě. Jinými slovy, pokud nebudeme vědomě naladěni na zdraví, štěstí a úspěch, nemůžeme jich nikdy dosáhnout. Nejdříve je totiž nutné dostat tyto hodnoty do našeho podvědomí, teprve pak lze očekávat výsledky. Není to vůbec tak těžké, jak by se na první pohled mohlo zdát. Nástroj, kterým to můžeme udělat, nosíme všichni ve své hlavě. Jsou jím naše myšlenky.
-
Duchovní erby Martina Petišky – rozhovor
Erb je podle určitých pravidel utvořený barevný znak. Vznikl v době křížových výprav v první třetině 12. století, kdy se začala ujímat uzavřená helma. Erb byl označením rytíře, zejména na štítě zvaném wapen. Odtud je erb německy Wapen. České erb je pozdější z německého Erbe (to, co je zděděno). Podle některých názorů lze předstupeň erbů spatřovat v polních znacích. Vojenské poznávací znamení dostalo záhy osobní, dynastický a konečně politický (teritoriální) význam a stalo se státním symbolem, uvádí mj. slovník symbolů.
-
Hydrisova tunika
Toho dne se ve městě konal trh. Na ulici zněl křik trhovců a lidé se mačkali a vráželi do sebe v úzkých, křivolakých uličkách. Z ničeho nic davem projelo zvláštní vzrušení. Jako vlna se blížilo volání splývající ve změti hlasů. Děti se proplétaly mezi nakupujícími a křičely: "Už odjíždějí, odjíždějí!" Ženy na sebe volaly: "Prý je to kvůli nějaké hvězdě!" staří lidé pokyvovali hlavami: "Narodil se pro nás Král všeho světa!"
-
Rodíme se opakovaně?
Zatím se převážná většina lidí dívá na život jako na jednorázovou záležitost – a podle toho se také chová. Politici na vyšších postech, šéfové ve sféře průmyslu, financí… a nejen tito. Mnoho lidí funguje v duchu přesvědčení "mám moc, vliv, spoustu peněz, přístup ke světským výhodám a urvu si co nejvíc." Dál nepostupují.
-
Slinivka a potlačování touhy po lásce
Reflexní ploška (RP) slinivky se nachází na obou chodidlech v místě, kde má podélná klenba svůj vrchol. Přesnější určení pozice je však podle kostiček. Najdeme si skloubení první nártní s první klínovou kostí a to místo stlačíme. Dobré je nevyvíjet ihned silný přítlak, ale nejprve lehkým tlakem podržet 3 - 5 vteřin. Pak opatrně stlačovat, avšak při velké bolesti v RP pouze hladit. Denní dávka zmáčknutí je asi 120, ale rozděleno na tři až čtyři sezení.
-
Vánoční počátek mystického vývoje
Antické saturnálie čili oslavy zimního slunovratu bývaly oslavami narození Nepřemožitelného Slunce. Kristus byl v ezoterním poznání ztotožňován se Sluncem, byl slunečním Bohem, proto sestoupil k Zemi právě v době Vánoc, v době slavení zrození nového Slunce. I bílý kotouček hostie byl původně, než se to pozapomnělo, symbolem přijetí Kristovy slunečnosti do našeho lidského bytí.
-
Tvořivá fantazie Petra Nikla - rozhovor
Petr Nikl je jednou z nejvýraznějších uměleckých osobností střední generace a světového formátu. Je malíř, grafik, ilustrátor, divadelník, performer, scénárista, loutkař, amatérský řezbář, příležitostný hudebník a spisovatel. Petr Nikl je vskutku renezanční osobnost. Ať už se na něho díváme z kteréhokoliv úhlu, vždycky najdeme společného jmenovatele – hravost, která otevírá prostor fantazii. O tom, v jak velké míře ukázala třeba jeho interaktivní Hnízda her před devíti lety v Galerii Rudolfinum. Tehdy přivábila víc jak třiatřicet tisíc lidí.
Objevování a okouzlení. Zvídavost a zvědavost dítěte, kterou v sobě potlačujeme, to všechno je obsaženo v Niklových projektech. V inscenaci Tanec hraček, inspirované dílem Hanse Christiana Andersena, která se před nějakým časem odehrávala v obou sálech pražského divadla Archa, jsou všechny tyto věci obsaženy natolik, že divák doslova, jak kdosi řekl, "spoluprožívá soustředění a donkichotsky směšnou vážnost, s níž performer, oděn do teplákových kamaší, svetru a kulichu v barevné kombinaci, jíž by pohrdlo i dítě ze sociálně velmi slabé rodiny, vyčarovává z hlubin nepotřebnosti sen, jenž nás může poučit akorát tak o tom, jak lze bloudit v labyrintu představ a jak řešit situaci "nesmyslnou hrou…" Zmiňuji-li Tanec hraček, neznamená to, že opomíjím ostatní.
Petr Nikl má v sobě zvídavost dítěte, umí se dívat na věci z různých stran…
Vždycky mě zajímá dívat se na věci z různých úhlů tak, jako bych je viděl poprvé. Samozřejmě, člověk stárne a těch prvotních jevů ubývá, protože je nějakým způsobem už někde viděl, má na ně nějaký odkaz v mozku, má pro ně nějaký racionální výklad. Tím jakoby brání té svobodě vnímání.
Myslíte, že člověk časem schopnost hrát si opravdu ztrácí? Nebo je někde zasunutá?
Myslím si, že pokud se nastaví svobodná a spontánní atmosféra a je nabídnut prostor ke hře, kam můžou všichni vstoupit z vlastního rozhodnutí, pak vstoupí opravdu všichni.
Jednou jste řekl, že se snažíte, aby hravost, kterou přinášíte, byla chápána jako maximální otevřenost všem elementům, které do hry vstupují.
Tak přistupuji ke všemu, nejen k práci a umění, ale i k životu. Není to umělecký koncept, ale proces hledání otázek, neustálý vnitřní dialog, snaha přesvědčovat se o situaci tady, hned a fyzicky.
Také jste řekl, že je to v mnohém totožné s dětskou hrou.
Samozřejmě, že je to v mnohém totožné s dětskou hrou, s velkou mírou imaginace, která je dětem vlastní.
Narodil jste se v rodině výtvarníků, ptát se jestli vás to ovlivnilo je zbytečné, spíš se zeptám, do jaké míry vás to ovlivnilo?
Otec byl akademický malíř a pedagog na Uměleckoprůmyslové škole, matka návrhářka hraček. Navrhovala plastové nafukovací hračky, buvoly, žirafy, čluny, které jsem osobně testoval na rybníku ještě před tím, než se začaly sériově vyrábět. Některé mám schované ještě s původním dechem. A pak tu byl ještě jeden neopominutelný zdroj inspirací – dědeček dřevomodelář a jeho sklep. V tom sklepě jsem pak vytvořil řadu svých loutek. To prostředí mě ovlivnilo natolik, že jsem se přihlásil na Střední uměleckoprůmyslovou školu do Uherského Hradiště.
Na jaký obor?
Dekorativní a užité malby v architektuře u profesora Jana Gajdoše. Byly to čtyři roky nejchoulostivějšího věku, na jedné straně prožité mezi zdmi robustní architektury, antickými odlitky a na druhé provázené nevázanými absurdními hrami. To mě do budoucna zásadně ovlivnilo.
Když jste se v roce l980 přihlásil na Akademii výtvarných umění v Praze, tak vás nevzali. Prý jste neudělal přijímací zkoušky. Je to pravda?
Neudělal, ale za rok jsem to zkusil znovu a prošel jsem.
U koho jste studoval?
U profesorů Arnošta Paderlíka a Jiřího Ptáčka.
Doba akademických studií otevírala nové možnosti, nové pohledy. Co vás v té době nejvíc inspirovalo?
Ze všeho nejvíc básně Christiana Morgensterna.
Pokud vím, tak jste kreslil volné ilustrace a vymýšlel absurdní pohádky…
…a dětské leporelové hry a ze dřeva vyřezával loutky zvířat. Pak jsem se pustil do linorytů a dřevořezů, chodil na literární semináře Ivana Vyskočila a zúčastňoval se studentských "alternativních" výstav, kterým jsme říkali Konfrontace.
Kdy jste absolvoval?
V roce 1987 ilustracemi a akvatintami k pohádkám Oscara Wilda.
K té době se také váže vaše připojení k umělecké skupině Tvrdohlaví, která se od začátku devadesátých let střídavě rozpouštěla a znovu zakládala.
Tvrdohlaví jsou dnes, po mnoha zvratech, volným spojením přátel vystavujících v jednom prostoru, kteří nemají v úmyslu pořádat manifestační výstavy a ani se prezentovat jinak než svou individualitou.
Zvláštní místo mezi vašimi projekty zaujímá loutkové divadlo. Založil jste ho ještě na Akademii, někdy v roce l985 a nazval MEHEDAHA. Pro divadlo název ideální. Je v něm rytmus, melodie, barva, hravost. A pokud neznáme jeho význam – i tajemství. Jak jste na to slovo přišel?
V zoologické zahradě, od ošetřovatele slonů. Je ze svahilštiny a znamená povel, ale už nevím, jestli vzad, nebo vpřed. Ani jsem po tom nepátral. Prostě se mi líbilo, a tak jsem ho použil.
Jak odpočíváte?
Chodím si odpočívat od jedné činnosti ke druhé. Přeskakováním do jiných rolí a jiných forem činnosti se bráním reprodukováním a vyráběním umění.
Jednou jste na otázku jestli považujete svou tvorbu za hru nebo umění, odpověděl: "Za umění hrou." Změnil byste na tom něco?
Ne. A odpovím stejně, že bych byl rád, kdyby to byla hra, protože umění je příliš výlučný pojem. To mi nevyhovuje. Nesedí mi role spiklenectví, něčeho, co je uzavřeno těm méně chápavým. Myslím, že nejdůležitější je tvůrčí potenciál a ten mají všichni.
Myslím, že jste to přirovnával k ledvinám…
Protože všichni jsou schopni umění vnímat jako funkci, jíž si pročišťují život, pohled na svět a na sebe.
Vaše jméno se stává pojmem, o vašich projektech se dá mluvit do nekonečna, jsou úspěšné doma i v zahraničí. Vašim knížkám se dostává nebývalého ocenění. Knížka Záhádka získala vloni ocenění Magnesia Litera v kategoriích "kniha roku" a "kniha pro děti a mládež". Co jste to v lidech rozehrál?
Zřejmě jsem zaplnil nějakou mezeru, nějaké prázdnější místo. Možná, že základem té úspěšnosti je spontánnost. Stejně jako Hnízda her jsou úspěšné interaktivní expozice Orbis Pictus a Labyrint světla.
Myslíte, že má každý člověk v sobě skryté nějaké tvůrčí schopnosti?
Myslím, že ano. Myslím, že každý má i smysl pro humor, jenomže je někde zasunutý pod tíhou starostí a různých jiných negativních věcí. Velkou roli v tom hraje taky výchova. Cílem těch projektů je nejen podněcovat v lidech ty tvořivé schopnosti, ale současně objevovat i nové způsoby, jak se dívat na svět.
Čím jsou pro vás tyto projekty?
Jsou pro mě jakousi sociální sondou do dispozic lidí, do jejich přirozené touhy po uvolnění. Ukázaly velký deficit spontánního prožívání situace, která není ani sportem, ani adrenalinovou pouťovou či cirkusovou zábavou.
Tento článek byl zveřejněn v tištěném časopise PHOENIX v čísle "11/2009".
-
Listopad
Slunečního svitu opět ubylo. S podzimem se veškerý duchovní život, který neviditelně působí ze Slunce na přírodní "krev" – šťávy v rostlinách, zastavuje a tuhne v plodech, zrajících pod Michaelovým žezlem. Pozorný člověk prožívá na podzim dozrání kosmických ideálů, přinesených Rafaelovým a Urielovým dechem. Může přijímat i pomoc planoucího meče Michaelova, ukutého z meteorického železa. Ten proniká již do letních nocí, plných ještě animálních tužeb přírodní síry, a hasí oheň vášní meteorickými roji.
-
Stěží najdeme lepšího léčitele…
Snad každý z nás se již někdy ocitl v místech, která se dotkla jeho bytosti v těch méně viditelných úrovních, jež oslovila duši řečí beze slov a srdci vdechla živý pozdrav lásky, která jej doslova uhranula svou zvláštní atmosférou. Takové zážitky nejsou ničím výjimečným. Na Zemi je celá řada míst, kde člověk vnímá sám sebe v perspektivách přesahujících rámec běžného chápání – jako nedílnou součást okolního světa, jako nepatrný, a přece tolik důležitý zlomek všehomíra, kde se vše rodí a kam se všechno znovu vrací, jako malý třpytivý střípek, bez něhož by nádherná mozaika okolního vesmíru zůstala neúplná...
-
Války mezi ufouny a ohrožení lidí na Zemi
Na náhodný a samovolný vznik života na Zemi a čtyřdimenzionální realitu dnes již snad věří pouze "skeptici" ze spolku Sisyfos. Po rozluštění struktury DNA se stalo zřejmým, že tato struktura (a tím život) nejen nemohla vzniknout sama od sebe, ale že DNA jako podstata života je fenoménem, jednou z transcendentních vlastností vesmíru – stvoření. Z jednoduché statistiky snadno odvodíme, že při rozloze současného čtyřrozměrného vesmíru v něm musí existovat nejen miliardy pro život příznivých planet, ale na milionech z nich musí být i život. Tzn. i jeho nejrozvinutější forma – člověk.