Sam Modrý Medvěd
Kulturou a duchovnem Severoamerických Indiánů se zabývá cca 40 let. Začínal šitím týpí z prostěradel podle Setonových Dvou divochů, pokračoval prvními neumělými výšivkami z korálků, spojoval svůj zájem o Indiány s dalším koníčkem – trampováním. S manželkou se seznámili s několika dalšími lidmi z celého Československa a společně se pokoušeli shánět nejrůznější materiály, ať už literaturu či korálky, kůže, látky na týpí a ostatní potřeby pro pobyt v přírodě v indiánském duchu.
Po převratu 1989 hltali nové zdroje informací a podíleli se na obrovském boomu indiánského hnutí v Čechách. Byli u založení celostátní organizace zabývající se indiánskou kulturou – Indian Corralu. Organizovali letní tábor v roce 1992, na který přijeli s kanadskými filmaři také Indiáni z kmene Cree a Ojibwa. V roce 1994 se za nimi vydali na horní Saskatchewan, kde s nimi strávili léto. O dva roky později na naší jedenáct tisíc kilometrů dlouhé cestě poznávali Indiánské rezervace a muzea ve Spojených Státech Amerických, pořídili stovky fotografií a získali nezapomenutelné dojmy.
Čím jsou pro Vás (šamanské) bubny?
V podtitulku svých setkání mám napsáno „Šamanský buben - přítel a pomocník“. Za tím si stojím, pokud s úctou a systematicky používáte svůj buben, výsledek se dostaví. U každého je samozřejmě různá intenzita prožitku a rozdílný čas.
Co Vás přivedlo k bubnování a výrobě bubnů?
Od svých 8 let jsem se zabýval kulturou Severoamerických Indiánů (od Vinnetoua k Geronimovi), po převratu založil firmu na výrobu indiánského užitého umění – tee-pee, oblečení, nástroje,… Postupem času vše vykrystalizovalo do současné podoby. Po absolvování duchovní školy se objevil nový aspekt bubnu, přestal být pouze jedním z mnoha vyráběných předmětů a stal se pro své vlastnosti a možnosti hlavním oborem činnosti.
Jaké zážitky – ponaučení byste rád předal účastníkům Setkání 2016?
Rád bych účastníkům Setkání nabídl možnost pomocí bubnu vydat se na cestu sám k sobě. Bývá to často tím nejtěžším, nejobtížnějším, ale nejdůležitějším na naší pozemské pouti.
V jakém významu vnímáte slovo alternativní (často dnes vnímáno pejorativně)?
V každém společenském systému existuje mainstreamová většina a alternativní menšina. Jak praví klasik „dav se mýlí vždy…“ Podle mého názoru je slovo alternativní v dnešní době (ostatně vždy) známkou toho, že dotyčnému nestačí pouze co nejpohodlněji a co nejvíce konzumovat (ať už hmotné či nehmotné zážitky), ale má snahu i o aktivní přístup k životu.
Co popřejete internetovému magazínu PHOENIX On-line do budoucna?
Přeji Phoenixu On-line, aby zůstal alternativní, podobných podnětů je v dnešní době čím dál tím víc zapotřebí