Závoje našeho vývoje
-
Vytvořenopondělí 30. září 2024 14:16
-
AutorKarel Funk
-
Oblíbené2619 Závoje našeho vývoje /uvod/222-esoterika-a-vira/2619-zavoje-naseho-vyvoje.htmlKlikněte pro přidání
-
Témata
Máme po dovolených. Kolik jste toho vyfotili? Několik fotek, ke kterým máme hlubší odůvodnění, snad má význam. Všimli jste si ale mnohých turistů, obzvláště zahraničních? Ověšeni optikou poletují zběsile kolem památek a dalších krás, cvakají foťáky a ženou se jak splašení zas dál. Jediné jejich zastavení je vteřinka na to "vyblejsknutí".
Podíváme-li se jim do tváří, je tam spíš napětí než spočinutí v radostném prožitku. Kdysi jsem kamsi napsal o tom, jak si fotografováním často nahrazujeme moment skutečného prožití oné věci. I živé niterné bohatství zvnějšňujeme do mrtvých obrázků. Je to poznatek jednoduchý, může na něj přijít leckdo. Když to ale potvrdí vědci, mají tyto argumenty jaksi větší váhu. (Nebo že by hmotnost? - Ne, váhu. Hezky tradičně česky. Hmotnost je totalitní zásah do přirozeného staletého vývoje jazyka - diktát etablovaných vědců z totalitních 70. let, na který nepřistupuji.) Tedy vědecky: Linda Henkelová z univerzity v americkém Fairfieldu vysvětluje, že mnozí lidé dnes často naprosto bezmyšlenkovitě sahají po kamerách či fotoaparátech, aby zachytili určitý okamžik, ale už nevidí, co je ve skutečnosti před nimi. Když se jich pak zeptáte na něco k onomu snímku, který pořídili, nedokážou vám vlastně nic pořádného říct, nepamatují si to. Jednoduše spoléhají na technologii, která za ně určitou věc zaznamená, a oni se pak už samotné věci nemusejí "všímat". Henkelová je přesvědčena, že čím dál tím větší vliv technologií na naše životy s sebou přináší vedle jasných pozitiv i řadu negativních vlivů. Proto sestavila výzkumný tým, který měl její domněnky ověřit. Do výzkumu zapojila několik desítek vysokoškoláků, které poslala na prohlídku muzea. Někteří z nich dostali za úkol pořídit z prohlídky řádnou fotodokumentaci, ostatní se spoléhali jen na svůj zrak. Druhý den dostali jednoduchý dotazník týkající se jejich návštěvy muzea. Jedinci, kteří převážně fotografovali, dokázali odpovědět správně nebo obsáhle na mnohem méně otázek než ti, kteří vše okolo sebe bedlivě sledovali.
Jistěže je někdy dobré zaznamenávat ojedinělé, důležité nebo zajímavé situace či věci, milé lidi, ale musíme se s fotografiemi naučit zacházet a využít je, nejen je slepě hromadit nebo se nad nimi jen zpětně sentimentálně rozplývat. Prožitek vzpomínky nemá nikdy sílu, jakou má živý prožitek tady a teď.
Proč to píšu? Toto je jen příklad našich přístupů. Kde jinde se tomu naše přístupy podobají? Projděme si alespoň trochu své životy, v čem se ochuzujeme zbytečnou povrchností.
Někteří si jdou do kostela - taky jen cosi stihnou absolvovat, ale ne prožít. Pro někoho by totiž i rituál proměny hostie mohl být inspirativní. Její bělostný kotouček totiž původně symbolizoval Slunce jako symbol zářícího, oživujícího a proteplujícího kristusovství, které do sebe máme přijmout. Jak krásná meditační pomůcka! Ale kolik o tom vědí dnešní věřící?
Někteří si jdeme do přírody, jedeme na dovolenou apod. - a kolik okamžiků věnujeme prožitku přírody doopravdy? V klidu, v soustředění? Nebo jen zavzdycháme nad tou krásou, zkonstatujeme že tu je, a už se zas patláme ve svých ukoptěných myšlenkách?
Vylezl jsem kdysi v Roháčích na úžasnou stolovou horu Rákoň - a do prožitku ticha řekl kolemjdoucí turista z Čech v halasném hovoru jen tak mimochodem: "Hele, to je vzduch, to je žrádlo, co?" A bavili se dál.
Stačí pozorovat i maličkosti. I jídlo či pití bychom měli prožít soustředěně, ne to odbýt. Kousneme do jídla či zavnímáme první hlt pití, zkonstatujeme, že to je dobré, a tím pro nás prožitek končí, lítáme v myšlenkách nebo řeči zas dál. Soustředěným jídlem bychom měli sytit nejen celé tělo, ale v duchu celý vesmír. Říká se o jednom starém mnichovi, že napomenul mladého: "Když se modlíš, nepřemýšlej, co budeš jíst. A když jíš, tak se nestarej, co se budeš modlit."
Promarněné možnosti nejhlubších prožitků
Neustále necháváme uplývat "pod rukama", tedy pod nitrem, pod pozorností mnohé krásné drobnosti. Jak se pak můžeme soustředit na prožitek třeba nějakých svátků? Duchovního textu? Modlitby? Meditace? Krásné chvíle s blízkým člověkem? Na kouzlo tiché oddané intimity? Schopnost klidného soustředění je jen jedna, ale záleží, čemu ji věnujeme. Nemáme-li ji, pak jsou nám i různá duchovní cvičení k ničemu: zkusíme je, nejde to, tak toho necháme v naději, že jednou konečně najdeme to "pravé" cvičení či toho "pravého" učitele. Pokračujme ještě v troše sebepoznávání: Kolik meditačních námětů necháváme ladem! Přičichneme ke květině, uděláme - "áááá ta voní", a tím to pro nás končí.
Když jsem kdysi zavedl na posvátný Boží kámen u Strakonic tři své známé, namísto ztišení a zastavení se jen prohlásili - "ty vibrace to je teda síla, to má grády", a stačilo jim.
Napsal jsem kdysi komusi několik příkladů, že podle ezoterických pramenů se Anděl píle a pracovitosti jmenuje Orfániel (inspiruje mj. i ke správnému rozvržení úkolu, ke klidu při jeho vykonávání apod.), Andělem pokory je Uliel (všimněme si znění těch jmen, jak je inspirující k té které vlastnosti), Andělem štědrosti je Sakrigiel (pomáhá i překonávat lakotu, kterou si často nepřipouštíme, obdarovávat druhé moudře...). Jenže - co jsem tím vyvolal! Adresát tehdy nevzal poctivě v úvahu, že Andělé neplní žádná přání, jen inspirují ke ctnostem, a jen k tomu účelu je můžeme tiše a se vší pokorou vzývat. Rázem se stal "andělským sběratelem" (něco jako sbírka fotek), encyklopedicky se pídil po dalších, které by si vzal za sluhy svého vývoje, informace o nich by chtěl jen chamtivě konzumovat. Viděl jsem i jakýsi pochybný jmenný seznam Andělů použitelných k nejrůznějším účelům, asi jako prášky na spaní či proti bolesti hlavy apod. Často také zavádí na scestí i ta známá, laická, zjednodušená představa, jako by "stáli ve frontě na naše zadání", aby už už mohli plnit námi diktované úkoly (asi jako aportující pejsek). Zapomínáme, že si takové skutečnosti musíme pokorně zasloužit, a to třeba i po mnoha a mnoha relativních neúspěších, prohrách či karmickém tříbení. Pak Anděly ničím nezaměstnáváme a necháváme na nich, k čemu nás inspirují. Pochopíme, že hlavní problém je v nás, v naší roztěkanosti a povrchnosti. A jak se třeba můžeme otevírat vyšším inspiracím? Pokud nás neúspěch či životní karambol neuvrhne do sebelítosti a ukřivděnosti, ale přijmeme jej odevzdaně a klidně, je pro nás nakonec velkým přínosem a prohloubením a můžeme poděkovat, že jsme situací prošli trpělivě, s otevřenou myslí i srdcem. A najednou si všimneme, že máme k nebi zas o kousíček blíž.
Tolik vzácných lidí mi bylo dáno od dětství poznat, ale nevšiml jsem si, neprožil jsem, nepobyl jsem s nimi doopravdy. Těch případů prožití bylo mnohem méně. Kolik staroušků v našem zařízení jsem rutinně odbyl nějakou frází, ač mnohdy čekali větší pozornost pro své problémy či hlubší sdílení.
Kolik nabízených tichých chvil k meditaci či k prostému toužení po niterném světle jsem zanedbal neukázněným tokem zbytečných myšlenek. Ono to vyžaduje určité rozhodnutí, ukáznění, trochu soustředění, trpělivosti..., a ani toto jsem si mnohdy neuvědomil a nepodnikl to.
Kolik přání ke svátkům někdo pojme jako snůšku básnických frází a klišé, zahleděných do vlastních nadneseně patetických citů, teatrálních kýčů, přeslazených obrázků či vyumělkované oslavnosti vyšších hodnot. Často to na mne dělá dojem bezobsažnosti, kochání se ve vlastních kulisách, utvořených uměle z vyčtených pravd. Někdy je z nadneseně vytvořených přání zřejmá i nezodpovědnost k hodnotám, ke kterým se pisatel navenek hlásí. Pravda i její prožitek je ale prostý a nepotřebuje se teatrálně předvádět a oslavovat.
Jak často si neuvědomíme, že náš dialog s někým často znamená, že chceme uplatnit jen sebe a svou převahu, myšlenky druhého nás nezajímají.
Chybějící naslouchání a úcta ke svobodné vůli druhého
Kolikrát zahrnujeme druhé přeposíláním něčeho kolujícího, aniž bychom svědomitě uvážili, zda to s vnitřním světem obeslaného skutečně ladí, zda ho tím neobtěžujeme, nevtahujeme někam, kam nepatří. Automaticky tím totiž vznášíme nárok na jeho čas a pozornost. Dáváme tím vizitku i sami sobě. Když jsem přeposílání oněch hloupostí časem komusi odmítl a dovolil si nesouhlasit, dostal jsem dotčenou až uraženou odpověď, jak to dotyčný "myslel dobře", jak ho můj nesouhlas ranil apod., snad i že mám příliš "nos nahoru", když nesdílím jeho výplody, a málem abych se styděl, že nechci být obtěžován. Odmítnout ledacos však není namyšlenost, ale obrana proti určitému chybějícímu prvku úcty, snad i slušnosti. Párkrát jsem byl i smutný, že mě odesílatel zahrnul do okruhu lidí, o kterých předpokládal, že se jim nějaká kýčovitost, falešná naléhavost, hraní si na duchovnost či přímo na strážce zeměkoule, jindy přisprostlost apod. bude líbit či je zaujme. Je tu rozdíl. Dejme tomu knihu, u které znám autora, mohu, ale nemusím ani otevřít. Totéž webové stránky. Rádio či televizi mohu zapnout jen na předem vybraný pořad. Ale mailu, u kterého neznám autora a kvalitu textu, musím alespoň část přečíst. Jsou to nejčastěji texty tzv. duchovní (spíš tak jen vypadající), často nějaká paranoia či fobie z něčeho, nablblé modlitbičky, záchrany lidstva, zábavné kýčovité obrázky andělíčků (není to jen kýč, ale urážka nadlidských andělských sfér)... Častým společným jmenovatelem je syndrom jakéhosi náhražkovitého falešného mesiášství autorů či přeposílačů. To už jsou mi milejší ti takzvaní neduchovní lidé, pokud si posílají něco krásného z přírody nebo z pravého, čistého umění, nepotřísněného nějakým zapatlaným úmyslem autorů. Kolikrát následuje cosi v duchu apelu - jestli nepošleš, se zlou se potážeš, čeká tě neštěstí atd. U slabších povah tohle působí jako zastrašování. Kolik jich podlehne jen z trapné pověrčivosti a ustrašenosti? A už se světem řetězí a šíří klam a ošklivost (byť s nejúžasnějšími postuláty). Je to druh agrese. Kéž by převýšil počet rozumných a tyhle samozvané kuplíře s dobrem ignoroval, a tak vyřadil z mailového obtěžování a zaplevelování! Učím se napsat jim jednoduše a jednorázově, ať mne vynechají. Jistě řeknou uraženě, že jsem namyšlený či že mám velké ego, nebo použijí jízlivosti, ironie či urážky (často je jejich modlitbička či kýčovité přáníčko štěstí to tam a rázem jsou z nich uražení ješitové), ale co je mi do toho. Jen jim spadla maska dobra, ve které se i sami kochali.
Hudba
Jak snadno sklouzneme k rutinnímu hodnocení virtuozity či efektního vystupování či výstředního zevnějšku interpreta. Často hodnotíme jeho výkon jako koně na dostizích. Kde je snaha jít se skladbou a vnímat hlavně tu? Umíme se oprostit od nedůležitých zevních podnětů - např. chování muzikanta za nástrojem, které nás pak ruší a od samotné hudby odvádějí?
Kolik kritiky jsme lehkovážně v životě již vyslovili? Jen tak, bez pokory, bez uvážení vlastních chyb? Nejsme jen snadnými hodnotiteli a mravokárci místo i v tomhle duchu hlavně "pracanty" sami na sobě?
Četba
Umíme se soustředit na hodnotné čtení a pronikat k němu přes prožitek autora nebo o něm alespoň vědět a toužit se k němu dobírat? Máme se sebou trpělivost, aniž bychom hned k obsahu zaujímali odmítavé stanovisko, pokud nejsme schopni čtenému porozumět hned? Nechceme si četbou jen potvrzovat vlastní mínění? A v případě opačném, rozeznáme nehodnotu? Zapojíme bdělost a nenecháme se strhnout nadšením čtenářského davu? Vybočíme z něj neodkladně a přirozeně, bez emocí a ťukání si na čelo? Naviguje nás k hodnotnému a pravému stanovisku vlastní vědomí hodnot z naší četby, a tedy i postupně získávaná rozlišovací schopnost? Kolikrát jsme i v tomhle byli nepozorní a až za dlouho se pracně vraceli ze zbloudění? Případně - poznali jsme vždy, že bloudíme?
Nezautomatizovalo i v nás cosi nedůstojného vůči zvířecí říši? Nemíjíme se vnitřně s těmi tvory - buďto jejich zábavným polidšťováním, nebo naopak v pohrdání jimi a zacházením s nimi jako se svým majetkem? Umíme se dobrat ke správnému spolubytí s nimi na téhle planetě? Neuniká nám vůči nim cosi? Nejsme samozvaní krotitelé, majitelé nebo predátoři, dokážeme respektovat jejich přirozenost? Dokážeme najít správné vnitřní postoje a vyciťovat vůči nim úctu založenou na "přátelství" či bratrství tvorstva?
Došlo nám, že i dítě, ač na nás plně závislé, je samostatnou, jedinečnou bytostí? Nebo jsme se zapomněli v roli vychovatelů, kteří jej mají ve své moci a i při jistě nutné a zdravé výchově podceňují či ani nepřipustí úctu a respekt vůči jeho osobnosti?
Tento článek není dopsaný. Nebude dopsaný nikdy, protože podobných příkladů by se dalo najít habaděj. A nechcete si jej dopsat sami, milí přátelé čtenáři? Nebo je to moc nepohodlné? Je to na každém z nás...
Karel Funk
Tento článek byl zveřejněn v tištěném časopise Phoenix 09/2014.