Esoterika a víra
Většina z nás vidí a chápe svět kolem nás čtyřrozměrně (tři rozměry prostoru + čas), někteří lidé jsou však údajně schopni chápat a vnímat i další dimenze, které běžný jedinec druhu homo sapiens vnímat nedokáže. Pohledy do budoucnosti, amulety a energeticky významná místa (jako například Stonehenge) - to vše lze zahrnout pod pojem esoterika.
Vírou pak může být důvěra v určitou osobu, instituci, či nauku. Nauku může (ale nemusí) představovat náboženství. Náš internetový časopis Phoenix se nevyhýbá žádnému náboženství ani víře, proto na našich stránkách najdete informace nejen o všech náboženstvích, ale i o všem dalším, co vás v souvislosti s vírou jako takovou zajímá.
Další témata: Zdraví, Psychologie a vztahy, Nadpřirozeno, Jídlo, Výlety, Rozhovory, Pohlazení, Ostatní
-
Dvanáctidenní odestření nebeských závojů
Přidáno: v posledních 24 hod.F. Rittelmeyer napsal, že ďábel si všiml, že během roku už lidi skoro dostává do svého panství, ale na Vánoce se mu vymknou posvátností tohoto svátku. Přemýšlel, přemýšlel, až jim nabídl vánoční horečku. To nám připomíná, abychom si v této době stejnoměrně vyvažovali oba základní pratypy, jak byly pro naše poznání popsány v Bibli: Marta - pečlivá, svědomitá, praktická hospodyně, Marie - oddaná Pánu, toužící po povznesení, možná však nepraktická.
Vánoce nejsou Štědrý den. Ten je jen jejich předzvěstí, vigilií, svatvečerem. Trvají od 25. prosince do svátků Tří králů - Epifanií (Zjevení Páně). Jsou to "přebytečné" dny roku, které zbývají mezi 12 lunacemi a trváním roku: 12 měsíčních cyklů, trvajících necelých 29,5 dne, dá celkem 353 - 354 dnů. Do 365 zbývá 12 dnů. Čas se v nich jaksi zastaví, jsou to dny a noci otevřených nebes.
Po celý rok můžeme vnímat, jak proměnlivě na nás aspekt Slunce působí během průchodu zvěrokruhem. Ten je makrokosmickým klimatem našich pozemských životů. Toto působení přinášejí Vánoce v rekapitulaci zrychleně, hlouběji, koncentrovaně. Jsou to dny a noci dvanáctera božských hierarchií, působících do hloubi našich niter. Zatímco lidé mají možnost žít obsahem jediné z těchto oblastí, pod jejímž vlivem se narodili, vstřebal do sebe Ježíš jako jediná bytost Země plně všech 12 těchto spirituálních obsahů, jeho Já je tedy produchovněné nejvyššími silami všech 12 částí zvěrokruhu. Jako jediná prožívala tato duše souhrn celého zvěrokruhu, všech jeho božích hierarchických bytostí ve svém dvanácteronásobném Já. Každoročně po jeho zrození o svaté noci, ne již v Nazaretě, ale v duchovní sféře Země, a tedy i v našem nitru, můžeme od 25. prosince spolu s ním procházet v hlubokém ztišení a úctě esencemi všech těchto oblastí. O první vánoční noci z 25. na 26. prosince se nám otevírá silotvorné středisko oblasti Ryb, druhou noc Vodnář atd., až ke Skopci z 5. na 6. ledna. Právě toto je ona monumentální inspirace pro naše meditační prožívání Vánoc. Je grandiózní a zároveň prostá. Všimněme si, jak Raffael v Sixtinské madoně pojal v malém Ježíškovi onu Ježíšovu duši. Jako by se sem ona nebeská bytost právě lehoulince snesla. Nese v sobě božský život, stopy oněch dvanácti nebeských oblastí. K ní můžeme s láskou a nadějí vzhlížet, ztotožňovat se s ní část po části ve vědomí, že nám pomůže, dříve než nadejde konec zemského vývoje, vyvinout naše vyšší Já.
Naladění vánočního duchovního obsahu se tedy stává koncentrovaným obrazem dvanácti sil, které z makrokosmu vytvářejí průběh roku.
R. Steiner nazývá tyto vlivy dvanácti posvátnými či univerzálními silami vesmíru, které jsou symbolicky vyjádřeny ve dvanácti znameních zvířetníku. Poté, co duše Země pobývá v letním výsunu ve světových dálavách - v náručí duchovních hierarchií, poskytuje po svém zimním sestupu do lůna zemského tělesa v průběhu dvanácti svatých nocí svými vzpomínkami možnost vyšším hierarchiím, aby byly nadsmyslně v její sféře přítomny a působily tu. V průběhu dvou týdnů po zimním slunovratu "vzpomíná" duše Země na to, co prožila a načerpala během léta ve vesmírných výšinách, především ve světě stálic.
Podobně se otvírají v této době v nebi velké vesmírné brány. A když svítí duchovní Slunce v temnotě zimní noci, otvírá se člověku možnost, aby jedinečným způsobem hleděl do duchovního kosmu, na světovou činnost vyšších hierarchií, vedoucích naši Zemi.
Postihneme li tedy vánoční dobu z pohledu dýchání Země, pak od času svatojanského počíná nádech až k Vánocům, poté k létu výdech. Období vánočních nocí je ojedinělé tím, že je to čas zádrže zemského dechu, setrvání. Veškerá duchovnost se vzpíná až do výšin všech dvanácti oblastí zodiaku. Spirituální síly zvířetníku, jinak rozprostřené do dvanácti období celého roku, působí o Vánocích koncentrovaně. Tyto mohutné vlivy oplodňují svatyni našeho nitra a obohacují duchovní myšlenky, které jsme přijali od sklonku léta do Vánoc. Naše vánoční Dítko, naše vyšší Já je pak může uchovávat a od Epifanií s přibývajícím sluncem je můžeme vydechovat do okolních úrovní i do sfér duchovních. I ony totiž potřebují naše přispění ve své obětavé a neutuchající práci pro lidstvo. Můžeme tedy se Zemí spoluprožívat vdech od letního slunovratu po Vánoce, pak chviličku zádrže, kdy na nás každoročně působí mohutné přetvářející síly zodiaku, a od 6. ledna k letnímu slunovratu výdech těchto hodnot. Vdech zemského organismu tedy odpovídá sestupující polovině roku od vysokého léta podzimem k zimě, jeho výdech naproti tomu druhé polovině roku od zimy k létu.
Panna Orleánská - duše poznamenaná Vánocemi
Zatímco ve vrcholném létě, v době nejvyššího účinku slunečních paprsků, lze dospět k duchovním světům bdělou extází, pak o Vánocích, tedy v čase nejjemnějších slunečních paprsků a nejdelších nocí, lze odhalovat duchovní světy jen v nejintimnějším duševním životě. Spojení s obsahem duchovních světů je důvěrné, tiché, intimní, mohou nám přicházet nejhlubší inspirace. Je to doba, kdy duše, omlazená nejčistšími obsahy zrodivšího se Dítka, sama se tedy nalézající v nejdětštějším, nejneposkvrněnějším stavu prožívání, není ještě ovlivněna a potřísněna pozemskými náladami. I duše zrozující se Jany z Arku byla uchopena v této nejhlubší propasti duchovní intimity, kde Kristův podnět ještě není omezován pozemskými dojmy. Protože se narodila 6. ledna, oplodnila duchovně svůj pobyt v matčině lůně těsně před svým narozením spirituálním obsahem Vánoc. Bezprostředně před vstupem na fyzickou úroveň, před prvním vdechnutím, prodělala Panna Orleánská Vánoce. Její bytost byla uchopena tam, kde se nacházejí nejjemnější, nejintimnější síly člověka. Z toho je patrné, jak nejhlubší síly, které z duchovna pronikají do našeho světa, působí, jak si hledají i ty nejtajuplnější cestičky.
Tato doba je proto hluboce významná jak pro přírodu, tak pro člověka samého. Je to nejpříznivější doba k pohroužení se do dvanácti velkých sil vesmíru, představovaných dvanácti znameními zvířetníku, a tím do nejsvětějšího tajemství světa, z něhož Kristus sestoupil na Zem.
O 12 svatých nocích je dobré vstávat tak, abychom zažili svítání, sledování nálad a barev, jak se den rodí. Tím se nám otevře v duši nová kvalita.
V našem srdci se má zrodit poznání, že moudrost je něčím velikým, že lidé bez moudrosti žít nemohou, že bez ní nemohou pokračovat ve svém vývoji, že se moudrost musí stát jejich svatým vlastnictvím. Nad tím je však ještě něco většího: soucítění a láska, která člověku vůbec umožňuje dospět k jeho cíli na Zemi.
O Vánocích se k nám vrací Kristus
Jak připomíná Jan Dostal, jsou proto Vánoce reálnou kosmickou událostí, ať o nich lidé něco vědí, nebo ne. I kdyby nám to připadalo absurdní, jsou Vánoce každoročně vždy novým příchodem Krista do hlubin našeho hmotného světa. Jednou jedinkrát v rytmu roku se na dvanáct dní otevírá brána nadsmyslové jsoucnosti a nebeské síly vtrhují mocným světelným proudem dolů do oblasti země. Spolu s nimi, jednou jedinkrát za rok přichází Kristus až do bezprostřední blízkosti člověka. Na břehu nadsmyslna, na pomezí duševního a smyslového bytí, se zjevuje duševnímu zraku lidstva, jakoby v lehké jitřní mlze. Je jitro, začátek nového dne. A protože přichází Kristus, mohou se rozplynout stíny noci, může nastat den našich duší. Můžeme začít psát čistý, dosud nepopsaný list života.
Naše duše tedy stojí tváří v tvář Zmrtvýchvstalému. To je kosmická realita Vánoc. Stačí neklást vánočnímu zážitku překážky. Zapomenout na vlastní starosti a na zevní svět, zaposlouchat se do duše a otevřít se tomu, co k ní proudí z jejího spirituálního okolí. Zkusíme li to, zjistíme, že nám bude, jako by k nám odevšad proudila láska. Ryzí láska! Ano, to je každoroční vánoční skutečnost, i když svět, plný hlomozu a křiku, nezaposlouchaný do nitra, neslyší jemný ševel lásky, doléhající k duši. Ale tento ševel je teprve začátek, první vzdálené tušení. Tato láska totiž odněkud vyvěrá, má někde původ, proudí k nám z určitého zdroje. Nevyzařuje z neurčita, ale z centra, z neviditelné, ale nadsmyslově přítomné bytosti, jejíž blízkost můžeme cítit, ale o níž tušíme, že je na nekonečně vyšší úrovni než my sami. Touto bytostí, která se pojednou octla v naší blízkosti, je Kristus. Stojí před námi, zosobnění milující dobrotivosti Boží. Není člověka, který by nemohl dospět k přesvědčení, že se o Vánocích setkal se Zmrtvýchvstalým.
Symbolika půlnoční mše
Doba zimního slunovratu byla posvátná odevždy. Duchovní síla Slunce, kterého je na obloze málo, prožehuje Zem odspodu, od protinožců. Propaluje ji svou tichou láskou. To je podstata mysteria Půlnočního Slunce, které má o Vánocích největší sílu. (Odtud povstal starý zvyk půlnoční mše, což církev dávno zapomněla.) I duchovní vlivy můžeme proto zachycovat v meditaci či modlitbě ne shora, z nebes, z kosmu nad námi, ale jaksi odspodu, v tichosti nitra. Ono Kristovo Slunce k nám září jako plod pod srdcem matky, "zdola". Proto se jeho světlo rodí v jeskyňce našich niter. Ne náhodou bylo porození božího Dítka načasováno do této slunovratové doby, kdy se i Slunce znovu rodí od svého minima jako novorozeně.
Po aktivitě roku přináší vánoční čas zastavení, spočinutí v sobě. Země kdysi dostala největší dar - Spasitele. Naše dárky by měly být malým poukazem k tomu. Tak jako utrmácený či atrakcemi kolem cesty uondaný poutník spočine v zimních mrazech náhle s úlevou v teplé místnosti, přehlíží v klidu události cesty, a pak se v rozjímání rozhoduje, kam a jak dál, i naše nitro se v této době stává opět čistým listem papíru.
I z mystických zdrojů se nám dostává inspirace k duševně duchovní obnově, ke zčištění, k pohledu na sebe z prostorů věčnosti, k odložení zbytečného niterného harampádí, které se od minulé zimy nastřádalo a tísní nás zašlou nečistotou a ostrými hranami. I sníh venku tiše a laskavě zarovnává ostrosti tvarů, zakulacuje hrany. Pravá duchovnost se blíží dokonalému tvaru koule, to věděli i zednáři. Při vývoji je žádoucí zakulacení. Totéž můžeme v této době činit i my se svými ostny. Nabízí nám to v intimitě nitra inspirující vliv duchovního vládce zimy, archanděla Gabriela s jeho sněžně liliovou bělostí a mírností. Zvěstuje zrození božího Dítka, když se o Vánocích znovu ujímá neviditelné vlády v přírodě i v lidském nitru (pokud si toho všimneme). Tiše a něhyplně hledí, tak jako měsíc v úplňku, do komůrek našich niter, když se kolem nás ubírá svou zimní poutí.
Aktivity uplynulého roku se dochvěly a my můžeme přehlížet jeho žeň. Snáze v tomto klidu rozeznáme povahu našeho jednání. Hlásí se i potřeba duchovního bilancování. V této příhodné době, kdy i naši předkové v klidu příbytků prohlíželi své hospodářské náčiní a opravovali je, se zrodil i původní, čistý a opravdový smysl předsevzetí. Počátek mystického roku k tomu byl nejpříhodnější. Předsevzetí nebývala tak bujaře upovídaná, ale tím opravdovější. Vyvstávala z těchto sněhově bílých sil jako skutečná, spontánní potřeba sebeobnovy a sebenápravy.
V tichu svaté noci se rodí boží Dítě - zárodek klidu a lásky ve vnímavém nitru. Občas ho v sobě můžeme lehoulince zavnímat. Potřebuje k vývoji čisté a harmonické prostředí. Pohybujme se od doby vánoční kolem tohoto novorozeněte s laskavou pozorností a něhou, abychom ho nepotřísnili chtivostí, neodradili zlobou a ukřivděností, nezmrazili smutkem a sebelítostí, nepopálili závistí a žárlivostí, neohlušili křikem své bujarosti či neurvalostí myšlenek, nepřehltili samolibostí a bezohlednou sebeláskou, neoslepili bengály bezuzdných zábav a rozkoší, neochromili nezájmem a lhostejností, nezadusili pýchou? Toto křehké Dítě nás pak jako andělský posel z nekonečnosti, zachycující boží Vůli, povede tiše a jemně k citům, myšlenkám a činům, které nezanechávají karmických stop. Vždyť ono děťátko není ničím jiným než Kristovým JÁ JSEM, oním diamantem, který vzářil do aury Země, a tedy i do našich niter, Kristus již před dvěma tisíciletími, a každým rokem znovu. Zatím jsme si toho asi moc nevšímali. Začneme? Zdá se, že je na čase. Země to potřebuje.
Poselství posvátného období
Staří Indové i jiní před Kristem museli pracně vysunovat své svědomí do kosmických výšin, aby se tam dotkli zbytků sil dávného slunečního Prazákladu. K tomu sloužila mysteria a obtížné rituály pro vyvolené. Slunečně jasný Bůh Kristus však sestoupil až k nám na dno zemské propasti, protiskl se do zemské aury, a proto stačí toto vědomí radostně přijmout, nechat se jím bděle a co nejplněji prostoupit, říci své celoživotní a svrchované ANO. Je to rozhodnutí, ke kterému nepotřebujeme nedostižná mysteria, protože je přístupné každému, kdo má víru, naději a lásku, ale i touhu, trpělivost, odvahu. Nemusíme k tomu být adepty obtížných metafyzických nauk a metod.
Ztišíme li se trpělivě, pak nejprve lehce zavnímáme, a později, snad po řadě pokusů a nezdarů alespoň trošičku splyneme s tímto Dítkem, které je na dně naší pomyslné škvírky do nitra. Můžeme tomu ale napomáhat i něčím jiným. Při vědomí posvátné přítomnosti děťátka v našich jesličkách se můžeme snažit vyčistit chlév našeho nitra. Pozvolna, klidně a bez horečnatého sebeobviňování a sebezatracování si probíráme své nálady, pocity, činnosti, postoje, křivdy, plány, záliby. Nelze vše najednou, stačí vždy jen část. Osvícena posvátným Nicnechtěním, jeví se nám většina našich "želízek v ohni" jako zbytečnosti, plytkosti, okliky, nafouklé nic našich citů a myšlenek, libostí a strachů. Ono novorozeně v jeslích našeho nitra nám náš chlév pomáhá čistit, když se k němu tiše přimkneme. Bez chtění a spěchu. Třeba se to nepodaří ihned a plně, ale vždyť tento náš pravý Prazáklad je nám trvale k dispozici, či spíše my se musíme dát k dispozici jemu. Jen si toto subtilní a křehké novorozeně neponičme bezohledným uchopováním. Může zázračně působit jen v tichu niterných jesliček, ze kterých je nesmíme vyndavat a smýkat jím profánně jen pro svou sobeckou potěchu či manipulaci. Pak se rozplyne jako balónek z duhy, kterého se dotkly chtivé a drsné ruce. Ale i to se stává. Jinak to asi ani nejde. Je pak třeba znovu a znovu potichoučku, bez spěchu přicházet k niterným jesličkám a opět poodhrnout jejich přejemnou záclonku. Někdy, ve chvílích Milosti, kdy už jsme snad vzdali naše úsilí, je poodhrnuta či spíše prozářena sama, za nás, světlem Jezulátka samého.
Podaří li se nám v některém roce částečně proniknout či alespoň malinko nakročit do osvobodivé říše čistoty a ticha, kde mizí navyklé pojmy dobra a zla a padá i naše nejrafinovanější sebeobhajování, pak od těchto zimních zkušeností vede již přímá linie kosmických nálad k prožití velikonoční očisty, naděje a obnovy. Od Velikonoc pak pokračuje až k Letnicím s jejich prozářením Svatým Duchem. Zachytíme li totiž živé poselství jednoho posvátného období, máme větší naději i na niterné prožití svátků následujících. Nechtějme však jen lovit zážitky - pak to pravé přehlížíme. Zkoušejme se jen, bez chtění, v zimě nořit do hlubin jeskyňky niterného Betléma, v létě třeba splynout, společně se zemskou Duší, vystupující do kosmu, s plamennými výhněmi Otcovy laskavé Mohutnosti a Síly.
Příchod boha na Zem
Vánoce leží symetricky mezi čtyřmi týdny adventu a pak následujícími čtyřmi týdny Epifanií. Ty jsou svou náplní časovým "protipólem" k adventu: advent - stmívání, šeření, ztišování. Epifanie - rozbřesk, sílení Slunce, Ducha. Světlo venku i světlo Kristovo v nás sílí. S impulzem Vánoc kráčíme Epifaniemi do dalšího roku zčištěni, posíleni, s novou odvahou a vírou ve vyšší pomoc, souběžně s přibývajícím svitem Slunce.
A jiné vyjádření Vánoc? Jev, kdy Měsíc jako reflektor zachycuje světlo Slunce a vydává ho do zemské sféry, se v dějinách Země jednou zhmotnil. Sluneční život, který se projevuje svou Silou a Mocí jako mužský element, přechází do matky - Luny. Zde umocněný silami hvězdného života mateřského, lunárního elementu, se rozvíjí v mateřském lůně, aby vyšel jako nové tělo, které se stává nádobou pro bytost rodícího se čistého člověka. Slunce se zračilo v Marii a zrodilo pro lidstvo svého boha. Je to proces, který se duchovně obnovuje a probíhá v době nejhlubší zimy jakožto mystický podklad Vánoc. Mariino čisté přijetí zárodku Ježíšova a jeho porození bylo zákonitě vřazeno a načasováno do doby těchto kosmicko-zemských procesů.
O prvních Vánocích skončilo mlčení nebes pro Zemi. Z nebes sem sestoupil jeden z bohů. Pohřížil se do oceánu běd zemského lidství. Odestřel nebeské závoje, harmonie sfér sem již zaznívá. Uslyšíme ji? Zatím je většina lidstva hluchá. Kristova aura, naplněná nejvyšší boží Láskou, se rozzářila tak mocně a soucituplně, že se protiskla do aury všeho lidstva jako latentní stopa, možnost, nabídka. A protože láska neumírá, ale jako jediná síla v celém stvoření obnovuje neustále sama sebe i vše, kam je vydána, je tato síla trvale i v našem prazákladu. Čeká neslyšně a nevtíravě, až ji začneme vnímat a žít jí. Od příchodu onoho milostiplného Vyslance nebes, nositele Loga, můžeme odleskem jeho sil sami oslovovat boha. Můžeme být jeho hierarchiemi slyšeni a vyslyšeni. Země od onoho času přijala záři Slunce, Krista, i my se můžeme stávat jeho paprskem a zářit světu. I naše duše se může stávat tónem, ohlasem, ozvěnou mohutného tvůrčího hlasu Loga, jím se učit tvořit a probouzet spící.
Bude rozvedeno v připravované knize o Matce Zemi a ezoterním významu svátků.
Tento článek byl zveřejněn v tištěném časopise Phoenix 01/2014.
-
Příchod křesťanství k nám a kníže Václav
Přidáno: v posledním měsíciTi, kteří zcela nerozeznali, že křesťanství je mezi náboženstvími na zemi kvalitativně novým duchovním impulsem, jehož žití následně umožňuje vzestup civilizace, se ptají, zda jeho rozšířením nebyla vlastně lidstvu otevřena slepá vývojová ulička. Dokládají toto podezření třeba tím, že jeho převládnutí přivedlo k pádu tehdejší vrchol civilizace - říši Římskou. A pak po jejím faktickém středověkém obnovení právě katolickou církví, křesťanské organizace (církve) potíraly svobodu myšlení a bádání.
-
O gnózi a gnosticích včera a dnes (2)
Přidáno: v posledním měsíci -
Husitství a reformace jsou projevem hroucení přesvědčivosti křesťanství
Přidáno: v posledním měsíciK prohlédnutí tohoto hodnocení je nutné si představit Ježíše Krista, jak přihlíží otázce dvou středověkých křesťanů: Pod "jednou" nebo pod "obojí"? Katolík nebo protestant? Když dotázaný dá nevhodnou odpověď - následuje rána cepem nebo mečem. Obojí jménem Ježíše Krista a zaručeně pravé víry! (Ač tento výslovně řekl těm, kdož páchají násilí jeho jménem: "Odstupte pachatelé nepravostí, neznám vás!")
-
Advent je půlnoční hodina roku
Přidáno: v posl. 3 měsících -
O gnózi a gnosticích včera a dnes (1)
Přidáno: v posl. 3 měsících -
Drahé kameny a jejich přiřazení ke znamením zvěrokruhu (2)
Přidáno: v posl. 3 měsícíchHoroskopy s drahými kameny aneb jak nás kameny léčí
Znamení listopadového PHOENIXu je Štír (24. 10. až 22. 11.) s dominantní planetou Pluto a elementem vodou.
Kameny pro dané období dle dekád:
1. dekáda: červené kameny – hematit, červený jaspis, granát
2. dekáda: černé kameny – turmalín – skoryl, obsidián
3. dekáda: Malachit
Harmonizující kameny Štíra jsou chryzopras, fluorit zelený, zoisit.
-
Co s křivdami a výčitkami?
Přidáno: v posl. 3 měsících -
Komunikace s vlastní duší (6)
Přidáno: v posl. 3 měsících -
Vlastní cestou k duchovnu
Přidáno: v posl. 3 měsících