Od koňky k metru
Čekal jsem na metro ve stanici Můstek na dolním konci Václavského náměstí. Krátím si čas čtením světelné reklamy. Moji pozornost upoutá sdělení, že pražská hromadná doprava slaví 135 let. Dnes přepraví denně až 3 miliony cestujících. Za rok je to asi jeden a čtvrt miliardy, čili asi pětinu obyvatel zeměkoule.
Začalo to koňkou
- Koněspřežná tramvaj uskutečnila zkušební jízdu v září 1875 a pak se vydalo na trať osm vozů. Za 10 let existence dosáhla koňka celkové délky dobrých 18 kilometrů. V 90. letech 19. století získal koncesi a provozu dráhy na Letné František Křižík. Elektrická tramvaj byla napájena z trolejového vedení zavěšeného ve výšce pěti metrů.
- Délka tratě nebyla nikterak ohromující, jen 766 metrů.
- Jízda trvala necelých 5 minut, za rychlosti celých 10 kilometrů ha hodinu.
- Vlastně to byla jen propagace elektrické tramvaje pro hromadnou dopravu. Ve stejném roce 1891 se mohli poprvé svézt cestující lanovkou na Petřín. Trať měla délku téměř 400 metrů a výškový rozdíl byl 102 metrů.
Elektrická tramvaj
- Poslední koňka jezdila po Karlově mostě v roce 1905 a byla 12. května slavnostně ukončena.
Nahradila ji elektrická tramvaj. Elektriky v Praze začaly jezdit do Libně na úseku dlouhém 6 kilometrů. - První světová válka přinesla pro pražské dopraváky řadu potíží. Nebyl personál, musely se odevzdat tuny mědi a po Praze jezdila i pohřební tramvaj. Mnoho vozů bylo předěláno na sanitní vozy.
- Dva roky po válce bylo zavedeno jednotné jízdné, jedna koruna pro dospělé a polovina pro děti, bez ohledu na vzdálenost.
- V roce 1927 má tramvajová síť délku jednoho sta kilometrů.
Pravostranný provoz
- Po vzniku protektorátu začal ze dne na den pravostranný provoz. Bylo třeba překládat některá nástupiště, ale tramvaje měly štěstí. Byly obousměrné. V průběhu 2. světové války se výstavba a rekonstrukce tratí prakticky zastavila. Po povstání v Praze byl tramvajový provoz kompletně obnoven před Vánocemi 1945.
- Na začátku roku 1966 byly zahájeny práce pro podpovrchovou tramvaj. Už o rok později bylo rozhodnuto a stavbě metra. První linka v délce sedm kilometrů slavnostně otevřena v květnu 1974.
- Za dalších 6 let byl zastaven tramvajový provoz přes Václavském náměstí.
- V roce 1996 byla zahájeno první elektronické odbavování a hlášení zastávek. Na konci tisíciletí dosáhlo pražské metro délky téměř 50 kilometrů. Rok nato zastavila pražskou podzemní dopravu povodeň. Nové logo dopravního podniku hlavního města Prahy se objevilo v roce 1999.
- V roce 2014 bude zprovozněn další úsek metra do Motola.
Podzemní dráha
- První nehoda se na pražských tramvajích stala už v roce 1891, když se lekl kůň a strhl na koleje pekařský povoz.
- První návrh na podzemní dráhu v Praze podal v roce 1898 Ladislav Rott, syn zakladatele slavného pražského železářství.
- První reálné plány podpovrchové tramvaje se objevily v roce 1912, měla vést z Václavského náměstí do Kaprovy ulice na Starém městě. A cena? Za jeden metr celých 1400 korun. Pánům radním se to nezdálo, tak návrh neprojednali.
- První průvodčí v sukních se objevily v roce 1914, v době války, kdy byl nedostatek personálu. První noční autobusy začaly jezdit v roce 1932 a první jedoucí reklamy se začaly objevovat v roce 1926.
Tento článek byl zveřejněn v tištěném časopise Phoenix 12/2010